סטרימר או מחשב סלוני?

כל מה שרצית לדעת ולא העזת לשאול

במציאות הטכנולוגית שלנו כבר לא נדיר למצוא שיותר ויותר אנשים צעירים ומבוגרים כאחד עוברים לשימוש במזרימי מדיה שונים ומחשבי "מערכת בידור ממוחשת סלונית" (נקרא גם HTPC).

עם עליית הפופולריות של ספריות הוידיאו הוירטואליות הנקראות גם VOD –Video On Demand  , כך עלתה הפופולריות של מכשירי הסטרימרים השונים. עם ההתפתחות הטכנולוגית  המואצת בשנים האחרונות , אנשים דרשו יותר מהסטרימרים, מה שהוביל למענה לביקוש הרב וכך נוצר לנו המחשב הסלוני – HTPC – Home Theater Personal Computer.

עקצנו את המומחים שלנו בלפטופטק אודות ההבדלים בין השניים ומה כדאי יותר, הם הכינו לנו מדריך למתחילים.

מה זה סטרימר ? ומה זה HTPC ?

  • Streamer –סטרימר – מכשיר בעל מימדים קטנים יחסית (קוביה שלא עולה על 15 סמ"ק). הסטרימר  מקבל "זרם" מידע ממחשב מסוים בקרבתו בבית ומציג את המידע הדרוש על פני מוניטור (או צג טלויזיה) ומאפשר גישת קריאה אליו (צפייה במידע בלבד).

דוגמה לפעולה של סטרימר  היא :  נרצה לצפות בסרט מצויר שנמצא בלפטופ , הסטרימר שלנו מסוגל לקלוט אותות מן הלפטופ ולהציג את תצוגתו על מסך הטלויזיה אליו הוא מחובר. כך נוכל לצפות בסרט הדרוש מבלי להזיז ולחבר את הלפטופ ישירות לטלויזיה.

 

החסרון העיקרי של מכשיר הסטרימר הוא, אי היכולת שלו לבצע חישובים מורכבים שמחשב יכול לבצע , יחד עם אי יכולתו לשמור מידע (מפני שבד"כ הם לא מגיעים עם כונן קשיח המורכב בתוכם).

 

השם סטרימר נובע מפעולתו – "הזרמה" של מידע.

מכשיר סטרימר

 

דוגמא למכשיר סטרימר

 

  • HTPC – Home Theater Personal Computer  (נקראים גם Mini PC) – מחשב נייח קטן , כמה קטן? מאוד קטן…בערך בגודל של סטרימר. תפקידו להוות מחשב נייח רגיל אך בפחות מחצי הגודל של מארז ממוצע של מחשב נייח כפי שאנו מכירים בו כיום.

מחשבים אלו בניגוד לסטרימר מכילים מעבד חזק  , כרטיסי זכרון  RAM (לעיתים יופיע כרטיס בודד), דיסק קשיח (כיום יהיו במחשבים אלו דיסקים קשיחים מסוג SSD), מעבד גרפי ובעצם כל מה שמחשב זקוק לו לתפעול טוב. (למשתמש ממוצע!)

מחשב HTPC

 

 

דוגמא למחשב HTPC

זה נראה מחשב מאוד קטן, האם הוא יצליח לבצע את אותם ביצועים כמו מחשב PC בגודל רגיל??

על מנת להצליח לבנות מכשיר בגודל של סטרימר ובעל יכולות עיבוד מחשב מצוינות , נעשה שימוש בטכנולוגיות וחלקים  של לפטופים בכדי לייצר "קופסא שחורה" שנותנת את הבקשות הדרושות לנו למחשב סלוני.

אין אנו אומרים שהמחשב יכול להריץ תוכנות עריכה של אודיו, וידיאו ותמונות כבדות (כמו פוטושופ לדוגמה) או שהוא ברמה של מחשב גיימניג (מחשב המריץ משחקים כבדים ומורכבים הדורשים עיבוד גרפי כבד במיוחד). אבל עבור מחשב שיושב מחובר לטלויזיה ותפקידו לספק לנו צפייה בסרטים , גלישה כבדה באינטרנט, צפייה ישירה ועבודה קלה על בבית על מסמכים הוא יהיה יותר ממספיק.

האם יתאים לי סטרימר או HTPC?

אם אתם בסה"כ מחפשים לצפות בסרטים ולגלוש באינטרנט, ולא מעוניינים לחבר את הנייד לטלויזיה כל פעם מחדש הרי שהסטרימר הוא המכשיר עבורכם.

אם אתם מעוניינים בהורדה של סרטים, צפייה בהם, קריאת מאמרים ועבודה על תוכנות כמו OFFICE וגלישה מרובת חלונות כבדה באינטרנט, אזי שמחשבי HTPC הם כנראה הפתרון עבור הסלון שלכם.

אילו מאפיינים חשובים לבחירת HTPC ?

היות והתפקוד העיקרי של מחשבי HTPC הם הרצת סרטים ומוזיקה באיכות גבוה מאוד, עבודה קלה במחשב וגלישה כבדה באינטרנט כולל צפייה ישירה בתכנים שונים הדברים העיקריים החשובים לנו יהיו:

 

  1. מהירות חישובים וביצועים טובים

לא פעם ולא פעמיים מסבירים לי, אני רוצה מחשב "מהיר". על מנת שמחשב יהיה "מהיר" עליו לענות על 2 אלמנטים חשובים: טכנולוגיה מהירה; כיום רב המחשבים יכילו מעבד (פרוססור) מרכזי של חברת אינטל (מדורי הi3 , i5 ו i7) בעלי ליבות מרובות, מה שמבטיח מהירות של הטכנולוגיה.

שנית על מנת ל"עזור" למחשב לעבוד מהר יש צורך באוורור של המערכת בצורה טובה.

שלישית, יש צורך  במספיק זכרון RAM כדי להריץ הרבה פעולות בו זמנית על המערכת מבלי לגרום לעומס על המעבד המרכזי (למחשבי HTPC מספיק 4GB RAM ומעלה).

כמובן שעל מנת לקרוא ולכתוב מהר מידע אל המחשב נזדקק לכונן קשיח מהיר (במחשבים כיום הכונן יהיה מטכנולוגית SSD , אלו בעלי צריכת הספק נמוכה, מהירים, שקטים בשל אי מנגנון מכני ובעלי MTBF – Mean Time Between Failure נמוך. כל אלו תורמים למהירות הכונן על פני אחיו הגדול ה-HDD).

 

  1. יכולות עיבוד גרפי טובות

על מנת שמחשב יספק איכות של תמונה טובה עלינו להשתמש במעבד גרפי (GPU) טוב דיו לצורך המטלה שלפנינו. כיום במחשבי הHTPC רב המעבדים הגרפיים כבר מגיעים מובנה בלוח האם והינם טובים מספיק להריץ גם סרטים באיכות גבוהה מאוד בטכנולוגיית

BLU –RAY ללא שום בעיה.

הכרטיס הגרפי המוטמע על גבי הלוח אינו יספיק לנו להרצת משחקים כבדים במיוחד (להם נדרש כרטיס גרפי עם מערכת אוורור משלו) או להרצת תוכנות עריכה כבדות (כדוגמת פוטושופ), על מנת לענות על דרישות עליו נאלץ לפנות בחזרה למחשב הPC.

  1. מימדים קטנים ומערכת שקטה

היות ואנו לא מעוניינים בפסל גדול ומרובע בסלון שמרעיש , מחשבי הHTPC קטנים למדי, מספיק קטנים כדי שייחשבו כאביזר דקורטיבי ובאים בצבעים וסגנונות מרהיבים. דווקא במחשבים אלו- הגודל כן קובע! מארז בגודל של עד 20 סמ"ר הוא מצוין.

 

עוד אלמנט חשוב לנו הוא  שקט –  לא נרצה לשמוע את המאוורר החזק שיש למחשב PC ממוצע ולא נצליח לקרוא כתוביות בסרט. על מנת ליצור מחשב שקט במיוחד משתמשים במערכות אוורור עם מאוורר קטן היושב ישירות על המעבד (בכדי למנוע פיזור חום כמה שניתן במערכת). טכנולוגיות קירור נוספות שמשתמשים בהם בכדי ליצור אוורור טוב למערכת הינו שימוש בצלעות קירור יעילות יותר מהרגיל ופתחי אוורור מרובים על פני המארז. נזכיר כי אוורור מערכת טוב עוזר למהירות המערכת (או המחשב במקרה שלנו).

 

  1. כנונן קשיח גדול דיו

כונן קשיח "גדול דיו" היא בד"כ בהתאמה לדרישות הלקוח. אולם ההגדרה של מחשב HTPC מראש היא להוות מחשב עם יכולות אחסון של וינדוס ומספיק למעט קבצי מדיה ומסמכים שונים. לכן משתמשים בכונני SSD בממוצע בגודל של 256GB. במידה ואתם צריכים הספק אחסון גדול מאוד, ניתן להזמין מחשבי HTPC  עם כוננים קשיחים SSD  בגדלים של עד

1-2TB.

 

איך נראה מבנה מארז של HTPC?

אילו יציאות יהיו במחשב שכזה?

לרב נמצא יציאות מהסוגים הבאים במחשב:

 

  • יציאות USB מרובות – בעיקר מטכנולוגיה USB 3.0  (בשל המהירות שלהם)
  • יציאת LAN – יציאה לכבל אינטרנט לאפשר חיבור לראוטר הביתי
  • יציאת לצגים ומוניטורים חדישים – HDMI  I DVI. אם נרצה לחבר לצג מסוג אחר נאלץ להשתמש במתאם
  • יציאת ספק כוח – מחשב הHTPC משתמש בטכנולוגיות לפטופים רבות , גם במחשב זה , ספק הכוח כמו בלפטופ הוצא מן המארז ומחובר כ"מטען" לשקע הקיר
  • לעיתים יספקו לנו חלק שניתן להבריג על המארז בכדי "להסתיר" את המחשב ולחברו לחלק האחורי של מקלט הטלויזיה שלנו ובכך להסתיר לחלוטין את המחשב (פחות מומלץ כי אז פיזור החום מהמערכת מוקטן והמחשב מתחמם)

לרב כיום יהיה כבר בתוך המחשב כרטיס רשת אלחוטי שיאפשר לנו להתחבר לראוטר שלנו בצורה אלחוטית (במידה ויש לנו רשת WIFI  בבית)

ואילו יציאות לא יהיו במחשב?

  • יציאות PS2 – העכבר והמקלדת המוכרים לנו עם החיבורים המצוינים לעיל לא יכולים לעמוד בטכנולוגיה החדישה של הHTPC  וכן גם יהיו חוטיים, מה ש"מקלקל" את החופשיות שלנו והורס את ה"סטייל" של מחשב ה- HTPC. על כן, נאלץ למצוא מקלדת ועכבר שיתחברו ליציאת USB. נזכור שבעת קניית מחשב סלוני , הוא לא יגיע לא עם מסך , לא עם מקלדת ולא עם עכבר, אלו אביזרים שנאלץ לספק בעצמנו. אנחנו ממליצים להשתמש בעכבר ומקלדת אלחוטיים, ישנן גם מקלדות מיוחדות עם מקום למשטח עכבר כפי שיש לנו בלפטופים.

מקלדת משולבת עכבר אלחוטי

דוגמא למקלדת משולבת עכבר אלחוטי

 

  • כונן אופטי – בשל היותם הרבה פחות פופולריים ובעלי צריכת הספק גבוהה יחסית, הכוננים האופטיים (DVD) הוצאו. במידה ותרצו להוסיף אחד כזה, תוכלו לרכוש כונן שיתחבר ליציאת הUSB חיצונית.

 

מארז HTPC

 

דוגמא למארז HTPC  (ללא מכסה עליון)

והמחיר?

אחרי שדיברנו והצגנו את המחשב, האם המחירים נגישים?

 

היות והטכנולוגיה מתפתחת במהירות הבזק וישנה דרישה עולה למחשבי HTPC  אזי המחירים הולכים ונהיים נגישים כמעט לכל כיס, אם כי נציין שמחירם גבוה יותר מהסטרימרים.

יחד עם זאת, היות והמחשב הסלוני (HTPC) מספק לנו יותר שירותים וכנראה הטכנולוגיה שלו תשאר עדכנית ליותר זמן מאשר הסטרימר, אז התמורה בעד האגרה תהיה כנראה יותר משתלמת יותר לאורך זמן.

מקווים שנהניתם ספרו לחבריכם,

על מנת להתייעץ יותר ולקבל פרטים, איזה מחשב HTPC מומלץ לרכוש, מה האביזרים המומלצים וכו', תוכלו להתייעץ עם הצוות המקצועי שלנו ב"לפטופטק". כמו כן, המעבדה שלנו מתמחה במתן  שירותים רבים נוספים כמו חילוץ מידע ממדיה, תיקון מחשבים מסוגים שונים לרבות מחשבי מיני PC (HTPC), תיקון מחשבי MAC  ומוצרי אלקטרוניקה נוספים.

© חן שחף

לקבלת הצעת מחיר